Upadek Detroit

Miejscem, w którym zaczyna się historia muzyki techno, jest Detroit w stanie Michigan; to miasto to fabryczna, a zarazem futurystyczna metropolia Ameryki Północnej. Pod koniec lat 70. ta przemysłowa aglomeracja, słynna głównie z produkcji samochodów oraz ogromnych fabryk, zaczęła tracić swój blask. Światowe spowolnienie gospodarcze mocno dało się we znaki amerykańskiej branży motoryzacyjnej, a tym samym miastom takim jak Detroit. Ograniczano produkcję, posypały się zwolnienia pracowników, w samym mieście zapanowała beznadzieja i niezadowolenie. Problemy socjalne dotknęły również tamtejszą młodzież, która sfrustrowana pragnęła ucieczki od przykrej codzienności.
Ucieczkę zapewniała kultura klubowa, która w tym czasie narodziła się w Detroit. Organizowano wielkie imprezy dyskotekowe, na których tacy DJ-je jak Ken Collier (Frankie Knuckles of Detroit) czy Stacey Hale grali w zasadzie wszystko – od disco, Italo-disco, po europejski synthpop. Muzyka techno narodziła się z połączenia kilku stylów, były to między innymi funk, house, elektro oraz wspomniany już synthpop. Gatunek ten charakteryzuje się centralnym rytmem na cztery oraz tempem oscylującym między 120 a 150 uderzeń na minutę (BPM).

Japońskie syntezatory i science-fiction

Początkowo twórcy muzyki techno przy jej produkcji wykorzystywali różnego rodzaju instrumenty elektroniczne, między innymi korzystano z takich urządzeń jak automaty perkusyjne, sekwencery i syntezatory. Należy tu wymienić dwa najsłynniejsze automaty perkusyjne i syntezatory lat 80-tych, na których powstało wiele świetnej muzyki, mianowicie TB 303, TR-808 oraz TR 909 firmy Roland. Radiowi DJ –je tacy jak The Electrifying Mojo, mieszając twardy funk przykładowo z synthpopem, wywoływali ideę muzyki maszynowej, której koncentracja miała miejsce na parkiecie. U swych początków dawało się w niej również dość dobrze wyczuć wpływ muzyki afroamerykańskiej. Twórcy techno inspirowali się takimi artystami jak Kraftwerk, Giorgio Moroder czy Yellow Magic Orchestra. Inspiracją była również literatura i kino science-fiction, loty w kosmos oraz ogólnie pojęta futurystka, która w amerykańskim późnokapitalistycznym społeczeństwie odcisnęła swoje potężne piętno. Oczywiście szła za tym specyficzna technologiczna duchowość.
photo of the belleville three

The Belleville Three

Wybuch w Europie

We wczesnych latach 80. trzej kumple ze szkoły średniej Belleville High: Juan Atkins, Derrick May i Kevin Saunderson zaczęli tworzyć własną muzykę opartą na mocno zsyntezowanych brzmieniach. Nazwali się The Belleville Three. Swoją nazwę przyjęli od miejsca, w którym zamieszkiwali – przedmieść Detroit, gdzie znajdowała się ich rodzima dzielnica określana właśnie tym mianem . Na ich styl składała się szorstka rzeczywistość rodzinnego miasta oraz jego industrialne brzmienie. Jako instrumenty posłużyły im wczesne syntezatory takie jak MiniKorg – 700 i Korg MS10. Natomiast sam termin techno wywodzi się od tytułu bardzo wpływowej kompilacji wydanej w 1988 roku pod tytułem „Techno! The New Dance Sound of Detroit”. Od tego momentu definicja nowego gatunku muzyki tanecznej została ostatecznie uformowana.
Autor: Łukasz Kasza
Zespół Alfa DJ’s Center

Subiektywna lista 3 płyt ważnych dla gatunku techno:
  1.  Model 500 – Sound of Stereo/Off to Battle (Metroplex, 1986)
  2.  Rythm is Rythim – Nude Photo (Transmat, 1987)
  3.  Reese – Just Want Another Chance (Incognito, 1988)

Ty też chcesz tworzyć własne techno?
Zapisz się na nasze szkolenia studyjne już dziś!

roland image

Powrót do bloga

Wpisy, które mogą Cię zainteresować

Poznajmy się

Jesteśmy grupą szkoleniową złożoną z DJ-ów, Producentów i edukatorów. W ciągu ponad 10 lat działalności przeszkoliliśmy setki kursantów w DJ-ce i nie tylko.
Skutecznie zarażamy pasją do muzyki.

Dowiedz się więcej

Poznajmy się

Jesteśmy grupą szkoleniową złożoną z DJ-ów, Producentów i edukatorów. W ciągu ponad 10 lat działalności przeszkoliliśmy setki kursantów w DJ-ce i nie tylko.
Skutecznie zarażamy pasją do muzyki.

Dowiedz się więcej