Masz już w głowie plan. Urządzisz w swoim mieszkaniu studio produkcji muzycznej. Centralnym elementem Twojej stacji roboczej będzie oczywiście komputer. Aby mieć pewność, że praca na nim będzie gładkim doświadczeniem, przed kupnem komputera warto przemyśleć kilka rzeczy. W tym artykule postaram się pomóc Ci w podjęciu świadomej decyzji co do wyboru sprzętu.
Mac czy PC – jaki komputer do produkcji muzyki?
Odwieczne pytanie początkujących producentów. Temat polaryzujący przynajmniej tak, jak polityka. Postaram się obiektywnie podejść do tematu i wyjaśnić Ci najważniejsze różnice między tymi platformami.
Zalety i wady PC przy produkcji muzyki
Wszyscy znamy pecety. W tym przypadku Twój domyślny system operacyjny to Microsoft Windows. Chociaż na PC możesz uruchomić inne systemy operacyjne, takie jak Ubuntu (jedna z dystrybucji Linuksa), to nie jest to optymalne rozwiązanie pod względem dostępności programów i wtyczek, których będziesz używał do tworzenia muzyki.
Microsoft Windows to wszechstronny system, na którym, wbrew powszechnej opinii posiadaczy Maców, od wielu lat możesz uruchamiać większość tych samych DAW, pluginów i innych programów potrzebnych do produkcji muzyki. Zdecydowana większość niezbędnego oprogramowania ma swoje wersje dla Windows, więc pod względem dostępnego oprogramowania jesteś prawie w tej samej pozycji co użytkownicy sprzętu Apple.
Główną zaletą PC jest cena. Za równowartość pieniędzy na porządnego Mackintosha możesz kupić dobrą maszynę, która bez problemu nadaje się do Twoich celów muzycznych. Może obsługiwać wiele wtyczek VST jednocześnie i pozwala swobodnie tworzyć muzykę, nie martwiąc się o przeciążenie procesora.
Wadą jest mniej wygodna obsługa routingu audio. Aby uzyskać niskie opóźnienia MIDI i audio na PC, trzeba korzystać ze sterowników ASIO, co może być problematyczne przy niektórych konfiguracjach kart dźwiękowych.
Zalety i wady Maca przy produkcji muzyki
Macintosh jest znany jako potężne narzędzie pracy dla grafików oraz osób zajmujących się dźwiękiem. System operacyjny jest optymalizowany pod kątem tych dziedzin i jest to naprawdę imponujące. OSX radzi sobie bardzo dobrze z routowaniem audio oraz korekcją akustyczną, taką jak Sonarworks Reference. Działanie wtyczek jest mniej awaryjne niż na Windowsie. Macintoshe są projektowane z myślą także o produkcji muzycznej, więc kombinacje podzespołów, które znajdziemy w komputerach Apple, sprawdzają się naprawdę świetnie, bez potrzeby doboru podzespołów pod kątem studia.
W przypadku laptopów takich jak Macbook Air, ergonomia ma znaczenie gdy przenosimy się z miejsca na miejsce, produkujemy muzykę poza studiem lub wykorzystujemy komputer także do DJ-ki.
Niestety, Mac ustępuje Windowsowi w wielu innych zastosowaniach nie będących biurową lub twórczą pracą. Nie radzi sobie tak dobrze z silnikami gier, a gama oprogramowania jest odrobinę mniej wszechstronna.
A może… Hackintosh?
Trzecie, mało znane rozwiązanie (choć preferowane przez autora :) to Hackintosh. Jest to komputer, na którym można uruchomić system operacyjny Windows lub macOS. Rozwiązanie to jest mało znane, ale bardzo użyteczne, gdy chcemy skorzystać z najlepszych elementów obu światów.
Dobierając odpowiedni sprzęt, można „symulować” na komputerze działanie systemu macOS. Wbrew intuicji, taki system działa nie tylko co najmniej tak samo dobrze jak oryginalny Mac, ale także daje możliwość ograniczonej rozbudowy, np. dodania więcej pamięci RAM. Oczywiście, całe oprogramowanie działa bez problemów, dzięki czemu mając PC, możemy korzystać z programów zaprojektowanych wyłącznie dla komputerów Apple. Proces budowania takiego komputera polega na dobraniu odpowiednich części i zainstalowaniu systemu, co jest bardzo proste i w pełni opisane na stronie https://www.morgonaut.cloud/. Oczywiście, kiedy potrzebujemy uruchomić Windowsa, restartujemy komputer i wybieramy MS Windows w oknie bootloadera. Dzięki temu otrzymujemy komputer Macintosha, który jest nawet o połowę tańszy, a jednocześnie pełni funkcjonalny.
Jedną z nielicznych wad jest brak możliwości aktualizacji systemu operacyjnego do nowej wersji bez konieczności ponownej instalacji całego systemu oraz brak wsparcia dla Bluetooth.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze komputera do produkcji muzyki?
Procesor
Najważniejszym elementem komputera w kontekście produkcji muzycznej jest procesor. To on odpowiada za działanie pluginów i cyfrową obróbkę audio. W skrócie, im mocniejszy procesor, tym bardziej skomplikowane projekty muzyczne można tworzyć, a mniej trzeba polegać na „freezowaniu” śladów w utworze. Choć trudno określić minimalne lub maksymalne wymagania dla produkcji muzycznej, warto pamiętać, że wybierając komponenty komputera do produkcji muzycznej, nie powinniśmy iść na żadne kompromisy. Procesor powinien zajmować silną pozycję w budżecie producenta.
Dysk Twardy
W produkcji muzycznej wysokie zużycie pamięci jest nieuniknione. Wraz z rozwojem biblioteki zasobów lub eksportem pojedynczych śladów lub gotowych utworów wypełniamy miejsce na dysku. Zwykle dzieje się to szybciej niż się spodziewaliśmy, a każdy producent dysponujący małą pojemnością dysku szybko sięga po nośnik zewnętrzny. Zarządzanie próbkami lub bibliotekami instrumentów przechowywanymi w różnych miejscach rozprasza uwagę od tworzenia i zmusza nas do poświęcania więcej czasu na manipulowanie zewnętrznymi dyskami. Dlatego warto zadbać o dużą pojemność dysku już na samym początku.
HDD czy SSD?
Dyski SSD (Solid State Drive) to świetne rozwiązanie, gdy będziemy często polegać na odczycie i zapisie danych, które stanowią istotę produkcji muzycznej na komputerze. Ogólnie rzecz biorąc, SSD działają 4-5 razy szybciej niż HDD, co jest bardzo zauważalne podczas otwierania projektów, uruchamiania pluginów lub eksportowania audio.
HDD są zdecydowanie tańsze, ale wolniejsze. W tej samej cenie możemy kupić bardziej pojemny dysk, ale musimy być przygotowani na to, że będzie działał wolniej niż SSD.
Podsumowując, oprócz procesora warto również przeznaczyć dużą część budżetu na dysk SSD o dużej pojemności, na tyle, na ile możemy sobie na to pozwolić.
Interfejs Audio
Karty dźwiękowe przeznaczone do produkcji muzycznej charakteryzują się niską opóźnieniem dźwięku i MIDI, co ułatwia nagrywanie i edycję w czasie rzeczywistym. Ponadto, zwykle posiadają dobrej jakości wejścia mikrofonowe i liniowe, które zapewnią nam dobrą jakość dźwięku dla zewnętrznie nagrywanych instrumentów lub wokali. Zwykle zintegrowane lub wbudowane karty dźwiękowe są wystarczające do słuchania muzyki lub oglądania filmów, ale nie do produkcji muzycznej. Są zdecydowanie gorszej jakości niż interfejsy dedykowane do produkcji muzycznej.
W przypadku komputerów stacjonarnych możemy kupić kartę dźwiękową dla płyty głównej, która ma bardziej korzystny stosunek jakości do ceny, ale mniej wejść/wyjść audio niż interfejs zewnętrzny. Jeśli masz laptopa, najlepszym rozwiązaniem jest zakup karty, która łączy się za pomocą USB. To również dobre rozwiązanie, jeśli spodziewamy się kontrolować instrumenty w naszym studio za pomocą kabli MIDI.
Szukasz dodatkowej wiedzy? Sprawdź nasz kurs produkcji muzycznej!
Porty USB
Nie ma jednego, najlepszego rozwiązania w kwestii doboru komputera do produkcji muzyki. Profesjonalne studia produkcyjne mają komputery o wartości samochodu. Z drugiej strony, wielu producentów, którzy zaczynali swoją karierę w domowym studio, mieli komputery w ogóle niedostosowane do muzyki. Tak jak rzeźbiarz wyrzeźbi wspaniały posąg zarówno drogimi jak i tanimi narzędziami (choć z większym wysiłkiem), tak też my możemy zrobić wspaniałą muzykę na sprzęcie ustępującym jakości high-endowych stacji roboczych audio.
W rzeczywistości jakość naszej maszyny będzie proporcjonalna do budżetu, jeśli mamy pod uwagą priorytetyzację wspomnianych podzespołów. W przypadku kosztowniejszych komputerów, praca będzie całościowo gładsza, co nie znaczy, że niemożliwa na gorszym sprzęcie. Warto założyć budżet, jaki zamierzamy wydać na komputer do domowego studio i upewnić się, że zmieścimy w nim dobry dysk, procesor i kartę dźwiękową. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę jako DJ to zacznij od jednego z naszych kursów DJ dla początkujących.
Wybór komputera do produkcji muzyki – podsumowanie
Nie ma jednego, najlepszego rozwiązania w kwestii doboru komputera do produkcji muzyki. Profesjonalne studia produkcyjne mają komputery o wartości samochodu. Z drugiej strony, wielu producentów, którzy zaczynali swoją karierę w domowym studio, mieli komputery w ogóle niedostosowane do muzyki. Tak jak rzeźbiarz wyrzeźbi wspaniały posąg zarówno drogimi jak i tanimi narzędziami (choć z większym wysiłkiem), tak też my możemy zrobić wspaniałą muzykę na sprzęcie ustępującym jakości high-endowych stacji roboczych audio.
W rzeczywistości jakość naszej maszyny będzie proporcjonalna do budżetu, jeśli mamy pod uwagą priorytetyzację wspomnianych podzespołów. W przypadku kosztowniejszych komputerów, praca będzie całościowo gładsza, co nie znaczy, że niemożliwa na gorszym sprzęcie. Warto założyć budżet, jaki zamierzamy wydać na komputer do domowego studio i upewnić się, że zmieścimy w nim dobry dysk, procesor i kartę dźwiękową. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę jako DJ to zacznij od jednego z naszych kursów DJ dla początkujących.
Autor: Piotr Stachera
Zespół Alfa DJ’s Center